UiB Blogg

Teaching portfolio

Magnus Vollset

Feedback from students and peers

When introducing something new to the lectures, I ask the student representative to collect feedback anonymously using Facebook. My first use of Guided Notes for MED10 in spring 2019 is an example:

Hei!
Det var overveldende positive tilbakemeldinger til undervisningen, og da spesielt til bruken av spørsmål underveis. Flere sa at de skulle ønske at alle foreleste slik. I forhold til spørsmålene ble tidslinjen kanskje overflødig, det er mulig det var mindre tydelig hvordan vi skulle benytte denne, samt at med spørsmålene allerede på plass på arket så ble det litt knotete å tegne tidslinjen (selv liker jeg å ha litt oversikt over tidslinjen i hodet før jeg tegner den på papir. Hvis ikke blir det fort krøll og rot).

Her kommer innspill i uredigert form:
1: Synes det var veldig bra å ha litt spm som man kunne notere underveis til, det gjorde det lettere å følge med! Men klarte selv ikke å bruke tidslinjen så mye.
2: Enig. Likte quiz, fikk lite ut av tidslinje.
3: Strålende opplegg. 9/10
4: Likte det godt
5: Det arket var veldig bra fordi det satt fokus på noe av det mest sentrale i forelesningen. Gjerne mer av det!
6: Enig! Tidslinja glemte jeg helt bort, men vesentlig spørsmål på ark kan gjerne alle forelesere møte opp med ?
7: Eg likte spørsmålene som viste ka foreleser synes e mest vesentlig å få med seg. Tidslinjå e kanskje meir egna om en ska ha en seire med fleire forelesninger?

O. J. (student)

The next semester, my attempts at further improvements resulted in less positive feedback: the lecture was deemed only moderately useful, gathering all three lecturing hours at the same day was exhausting, and I did not take enough breaks:

Evalueringsskjema MED10

This feedback, too, is useful moving forward, and motivates evolving the teaching further.

Here is a quote from an evaluation in a different course:

Would like more history of organizations, power, politics - who is making crucial decisions about the world and is responsible how it functions. More critical lectures on status quo - Magnus Vollset had brilliant 2 hours with us, which I found extremely interesting, thought provoking and challenging." (Student, SDG303)

Here are some emails from students and colleagues who have received written feedback on their work.

“Hei igjen Magnus,
Bare kort - tusen takk, dette var utrolig nyttig og inspirerende, du må jo være verdens beste leser!
Veldig på linje med dine kjepphester (og jeg kjenner dem jo etter hvert så dette burde jeg jo ha unngått)
Interessante og gode analytiske ideer - nå gleder jeg meg til å fortsette med dette!
God helg, og vi sees,
Hilsen H. (colleague)
Hallo Magnus, tusen takk for veldig gode om omfattende kommentarer! Kjempefint! Vi snakkes.
Beste hilsen
A. (colleague)
Jeg slutter meg til A., leste akkurat siste side og var klar til å skrive!
Tusen takk skal du ha!
KT.  (colleague)
Hei Magnus,
Tusen takk skal du ha for veldig fine og konstruktive kommentarer.
Her må det mer forskning til, - og det er jo det som er spennende og artig også.
K.T. (colleague)
Hjertelig takk for at du leste gjennom dette.
Jeg skal ikke publisere det i et historisk tidsskrift men i et amerikansk tidsskrift Christian Journal for Global Health.
Jeg vil bruke dine konstruktive innspill for å bedre utkastet. Så hjertelig takk!
Hilsen B. (colleague)
Tusen takk for utførlig mail, Magnus, det er veldig hyggelig med undervisere som gir så grundige tilbakemeldinger!
Lykke til med forberedelsene til det nye kurset, og ha en god vår :)
Hilsen H. (student)
Hei!
Tusen takk for så grundig og god tilbakemelding!
A.-M. (student)
Tusen takk for kjempefin og utfyllende tilbakemelding!
Hilsen B. (student)

Next: LIST OF CLASSES TAUGHT